lørdag 17. oktober 2009

DugnadsNorge, liv laga?

Sitter å leser dagens "nyheter", og føler meg snytt, jeg føler meg svindlet, og jeg kjenner at jeg blir irritert og forbanna over andre menneskers kollektive bevisstløshet og korttidshukommelse...

Jeg har i alle år lagt stor vekt på å hjelpe til å samfunnet, både gjennom de jobbene jeg har hatt og det frivillige arbeidet jeg har tatt på meg. Dugnadsarbeid i idrettslag, å trå til om røde kors skulle trenge ekstra folk, samt å alltid være tilgjengelig om kreftforeningen skulle trenge meg til noe. Dette er noe jeg har gjort fordi jeg føler det er min borgerplikt, og fordi det er det bidrag jeg kan gjøre til å lette andres hverdag. Gjennom røde kors får tusenvis hjelp hvert år, både om de har gått seg vill i fjellet, om de har skadet seg på skitur på vidda, om ungen har blitt borte for en i skogen. Gjennom Kreftforeningen får også tusenvis hjelp hvert år, om enn dog på en annen måte. Hjelp til å oppdage sykdom tidlig, hjelp til å takle sykdom når den rammer, pårørende får hjelp til å forstå hvordan de kan hjelpe den syke, opptrening og rehabilitering, noe staten aldri har prioritert, har kreftforeningen i mange tilfeller tatt på seg for å hjelpe rammede tilbake til livet, mestringskurs i etterkant av sykdom. Gjennom frivillige idrettslag får ungene våre være med på fotballturneringer, fotballtreninger skikaruseller, friidrettsturneringer, alle hvor foreldre og andre frivillige i idrettslaget står bak organisering, baking, kioskbemanning.. Og dette blir skattelagt.

Det merkes at vi har sosialister i regjering. En god betegnelse på en sosialist er at det er en tyv. De tilraner seg og bruker penger andre har tjent og jobbet for. Hva som fikk mennesker som jo var nødt til å være oppegående for å komme seg til valglokalene til å stemme disse tyvene inn på stortinget IGJEN, etter vi har sett hva å ha en tyv som finansminister har ført til, er mer enn jeg klarer skjønne. Og at sosialistene ikke engang klarer la dugnadsNorge være, det er horribelt.
For selv om regjeringen lovet å fjerne momsen på frivillig arbeid i Norge, sågar fremmet et forslag på dette (samme forslaget som de i juni 2008 stemte ned), er det bare smuler som kommer frivillighetsNorge til gode. For en femtedel av det som trengs er ikke godt nok i verdens rikeste land.
Selv om leksa er den samme fra strutsene hvert år, "vi bor i verdens beste land, vi bør være fornøyde", så hjelper det fint lite om de frivillige organisasjonene må legge ned.

Men man ser jo på regjeringen at de ønsket midtøstenske tilstander i Norge, det vil de fint klare hvis de fortsetter i disse hjulsporene. Eller, regjeringens hjul er vel firkantige, de jobber hvertfall sånn. Nå legger de tilogmed avgift på biodiesel, stikk i strid med tidligere rop og skrik om å skulle være den mest miljøvennlige regjeringen. Nå skal de virkelig kvele alle miljøvennlige tiltak i tillegg til frivillige organisasjoner, slik at Norge går skikkelig på røven.
For legger Røde kors, Kreftforeningen, LHL, alle idrettslag i Norge som er basert på frivillig innsats etc ned, da SLITER AS Norge. Regjeringen kan tro dette går bra alt de vil, men det går bare en vei med slik politikk desverre. Samme vei som land i midtøsten og afrika som ikke har frivillighetsprinsippet inne. I dass.

Er det virkelig noen som fortsatt tror nasjonen Norge kan overleve en periode til med denne regjeringen?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar