onsdag 6. januar 2010

Aggresjonen og fryktens tyrrani

Jeg har blogget om Tøyensaken før, og gjort det helt klart at saken gjør meg kvalm.

Den lukter ille, og lukten blir verre nå som hvertfall deler av lydloggen fra AMK er frigitt;

Samtale 1:

"Kl:11.31

Hallo?

Ja, Medisinsk nødtelefon

Vi vil ha en ambulanse til Jens Bjelkes gate 43 umiddelbart

Hva skjer der?

Det handler om bestemor. Det har skjedd noe med henne.

Ja, hallo?

Kan dere komme til Jens Bjelkes gate med en gang

Ja, men hvilket nummer?

Jens Bjelkes gate 43

Ok, og hvilken etasje?

Første etasje

Og hva skjer der?

Svigermoren min er veldig dårlig

Ja, er hun bevisstløs?

Ja, de ringte meg med en gang. Kom med en gang!

Ja, men du, vi er på vei til å komme, men nå må jeg vite hva som skjer der?

Jeg bor i Bjerke, jeg fikk beskjed...

Ja, men...

Hun er dårlig. Hun er dårlig, sier jeg. Hun er dårlig, veldig dårlig. Besvimt, besvimt. Du hører jo ikke hva jeg sier kamerat. Du hører...

Jo, jeg hører hva du sier, men kan du ikke roe deg litt ned da.

Hør da, slutt å mas. Bare send en jævla forpult ambulanse!

Det er ikke noe forpult ambulanse. Det heter ikke det.

Vi er ikke på stedet. Vi er på Bjerke, de er på Tøyen. Skjønner du det? Vi ringer for dem. Slutt å mas. Send ambulanse. Ha det!"


Samtale 2:

11.35.21.

Hallo?

Medisinsk Nødtelefon

Ja, hei. Har dere sendt ambulanse til Jens Bjelkes gate 43?

Om jeg har sendt ambulanse?

Vi har akkurat ringt om bedt dere om å sende. Har dere gjort det?

Ett øyeblikk så skal vi se...

Kjapt. Det ligger en eldre kvinne og dør.

Ja, var det 1.etasje?

Ja, ja. 1. etasje

Og hva skjer?

Hun har hjerte og karsykdommer. Hun har kollapset. Ingen puls, ingenting.

Så hun puster ikke?

Ingenting. Jeg er ikke der. Jeg er på Bjerke. Jeg er på vei dit.

Så du er ikke der. Men hvem er der?

Hele familien er der. Og de har ikke mobil. Slutt å spør. Bare send en forpult ambulanse

Du, hallo! Nå må du prøve å roe deg ned.

Ikke prøv å roe meg ned!

Ikke rop til meg.

Hold kjeft!


Samtale 3:

20 sekunder ringer familien til AMK igjen.

- Medisinsk Nødtelefon

- Har du sendt ambulanse? Fy faen. Har du sendt ambulanse?

- Hvem er det som er syk?

- Svigermor

- Kan ikke hun som gråter slutte å gråte. Er det hun som er syk?

- Det er ingen her som er syke. Vi er på Tøyen. Hun er død. Jævla fitter. Jævla horunger!

- Tror du at du får hjelp hvis du holder på sånn?

- Moren til hun som sitter i baksetet her er død. Hvis du ikke har sendt ambulanse så...

- Ja, men du! Det du sier nå blir tatt opp på bånd.

- Det driter jeg i.

- Ok, men vi sender politiet til deg.

- Sug meg, sug meg!

- Vi skal anmelde dere for dere kan ikke holde på sånn."

Selvfølgelig måtte ambulansepersonellet ha politiassistanse her. Jeg tror ikke det engang finnes den blitzer som ville gått inn i den leiligheten uten at disse aggressive elementene ble tatt hånd om. Desverre for den gamle, hennes egen familie ble hennes tragedie.

Ikke ambulansen som ikke kunne rykke direkte inn som følge av familiens aggresjon.

Og de siktet jo også mot å bli det norske samfunns tragedie, ved å svekke politi og ambulansepersonells status i samfunnet, og visstnok ha oppildnet en "kampanje" innvandrere har gående for øyeblikket, om å starte krig mot politi og ambulansepersonell, sabotere nevnte grupper på oppdrag og generelt gjøre deres arbeidshverdag enda verre. Dette er ikke etater som har det enkelt i dagens "multikulturelle" Norge. Trusselnivået de blir møtt med hver dag på oppdrag er økende som følge av at Norge er blitt mer "fargerikt", noe denne saken jo er nok et eksempel på. Og like fullt klarer det rasistiske norske media å få det til å være ambulansepersonellet og politiets feil, kun for å blidgjøre sine venstreekstreme lesere.

For hva elsker ikke venstresiden i Norge mer enn "rasistiske" nordmenn de kan knuse for enhver pris,med det resultat at ambulansepersonell opplever offentlig gapestokk og hets fra både arbeidsgiver, de som nyter godt av at Norge faktisk har en god ambulansetjeneste, som samarbeider godt med politiet for å løse selv vanskelige oppdrag som dette og de som helst ser at Norge blir kvitt alle nyttige etater og blir kastet ut i anarki.

Men jeg har bare ett spørsmål;

Hva har de som nå ønsker å knuse norsk ambulansetjeneste tenkt å gjøre når den siste ambulansesjåføren kaster inn håndkleet på grunn av uholdbare arbeidsforhold, daglige trusler, rasisme, angrep fra våre nye landsmenn som ikke føler seg behandlet som nordmenn når de får nøyaktig samme behandlingen som enhver hvit nordmann men føler seg berettiget til bedre på grunn av propagandaen til bl.a innvandrerrådet, og ingen kan hente dem om de blir akutt syke?

Hengi seg til heksekunst?

Idioter..

27 kommentarer:

  1. "det ligger en eldre kvinne og dør"

    "Vi skal anmelde dere for dere kan ikke holde på sånn."

    Når du får høre at en kvinne ligger og dør så slutter du å kverulere pga dårlig språkbruk.

    Ikke bland inn venstresiden og antirasister inn i debatten her.
    Her var det en operatør som ikke gjorde jobben sin.

    SvarSlett
  2. Tenk om alle skulle bli møtt med så mye arroganse, nedlatenhet og uvillighet fra ambulansepersonell når man ringer nødhjelp.
    Fatter ikke at det er mulig å opføre seg slik. Bilen burde kjørt med de samme de ble oppringt og ikke til politiet. Forstår godt familiens raseri.

    SvarSlett
  3. Det er for meg ganske tydelig at ambulanse skulle vært booket etter den første samtalen.

    Egentlig er jeg litt imponert over at familien orket å ringe hele 9 ganger til AMK. Jeg hadde nok gitt opp halveis ut i samtale nummer 2, ringt 112 i stedet og bedt om gjennomkobling.

    Jeg tror forresten jeg ville gått inn i denne situasjonen. Jeg kvalifiserer nok ikke egentlig som gammel blitzer, men det er jo alltids mulig at noen dagers opphold i Pilestredet 30 påvirket meg i ungdommen.

    SvarSlett
  4. Jeg skjønner godt at AMK-personalet blir irritert over slik språkbruk. Det at de betjener en nødstelefon betyr da ikke at de skal finne seg i slikt. De som ringer inn kan simpelthen oppføre seg som folk - hvis de vil ha hjelp da.

    Det jeg ikke kan begripe: Hvis de virkeig ville ha hjelp til damen, hvis de var glad i henne - hvorfor gå igang med en krangel som bare kan forsinke hjelpen? Det måtte da vært bedre å ta seg sammen slik at hjelpen kunne komme fortere? Og hvorfor bekymre seg om at politiet kommer i tillegg? Hadde ikke gjort meg noe, om det kom politi i tillegg den gangen jeg trengte ambulanse...

    SvarSlett
  5. Jeg er enig i at innringer oppførte seg kvalmende, uhøflig og idiotisk. MEN.. jeg må også si at jeg synes å lese loggene også ga meg en utrolig kvalm smak i munnen på AMK's vegne... Litt mer profesjonell bør man være. Og jeg oppfattet det faktisk som at det var AMK som kom med trusselen her... "Tror du at du får hjelp hvis du holder på sånn?" Det er da faktisk en plikt å hjelpe, og er jo ikke heller innringeren som hadde behov for hjelp. AMK framstår som rotete og arrogante, og det blir litt klamt og ekkelt. Forsvarer ikke språkbruken til innringer, men AMK bør vel heve seg over det og heller gjøre jobben sin.

    SvarSlett
  6. Har alle som kommenterer lest loggen? I 16.linja av første samtale, etter å ha fått adressen, sier AMK "Ja, men du, vi er på vei til å komme, men nå må jeg vite hva som skjer der?"

    De er på vei, når oppringer da ikke vil gi informasjon men i stedet responderer med banning og trusler, skjønner jeg godt de sendte politiet først. Ambulansepersonell har også arbeidsmiljølov, de har ikke lov å utsette seg selv for fare.

    Og hvorfor er ikke resten av tredje samtale offentliggjort?

    SvarSlett
  7. Resten av samtalen var sikkert ikke hyggelig, og ønsket lagt ut i media av noen av partene..

    SvarSlett
  8. Nå må alle tenke seg nøye om!
    Det som har kommet frem så langt er en skriftlig versjon av samtalen. Denne er selvfølgelig lett å tyde, og viser jo ikke den støyen og agresjonen i samtalene som antagelig var til stede.
    Opplever AMK situasjonen som uavklart og usikker, så ønsker de selvfølgelig hjelp av politiet.
    Vi, Norges borgere, og spesiellt ikke ulovlige innvandrere kan kreve av ambulansepersonell at de skal sette sin egen liv og helse i fare.

    SvarSlett
  9. Til de tre første kommentarene; Aner dere hvor mange tulle- og fylletelefoner som kommer til AMK som forløper seg stort sett akkurat lik disse? At de pårørende ikke oppgir de opplysningene AMK spør om og dermed vanskeliggjør og forsinker hele utrykningen er helt og holdent på pårørendes skuldre. AMK's operatør fortjener honnør for ikke å bare slenge på røret, ikke faen om jeg ville tatt en slik oppførsel seriøst hvertfall. Normale mennesker kan være både desorienterte, fortvilte og på randen til hysteri når de ringer, men de er IKKE aggressive og ber om å få sendt en "forpult ambulanse" uten å svare på det AMK spør om, og som AMK MÅ vite for å vite hva han skal si til ambulansen.. De ber ikke AMK holde kjeft når AMk forsøker få oversikt over hva som skjer, de kaller ikke AMK's operatør "horeunger", de sier ikke "hvis ikke du har sendt ambulanse så.." og de ber IKKE AMK's operatør om å suge dem. 2 ganger.

    At dere tror dette er kverulering, arroganse, nedlatenhet eller uvillighet sier endel om deres egne fordommer mot AMK, og at dere aldri har engang vært i nærheten av å jobbe i et lignende yrke..

    SvarSlett
  10. Anonym 15:28

    Jeg mistenker at det er derfor det er blitt så stille fra den kanten også. Konfrontert med sin egen skyld i kaoset innså de muligens at her dreit de på draget. Grundig.

    SvarSlett
  11. Problemet er at operatøren i oppringning 2 begynner å stille masse spørsmål istedenfor å bare si at de hadde sendt en ambulanse.

    SvarSlett
  12. Er det en alvorlig syk eller skadet person i nærheten,så er det den menneskelige soleklare plikt å tilkalle øyeblikkelig hjelp!Dvs.ringe 113!Og den som svarer nødtlf.skal reagere RASKT!Sende avgårde ambulanse så snart som adresse og navn pluss beskrivelse av pasienten foreligger.Minuttene teller , det kan bety liv eller død for pasienten.Er det en seindrektig person som UTSETTER å booke ambulanse, så pårørende må purre hele 9 (!)ganger, så er det provoserende for den som ber om oyeblikkelig hjelp uten å bli tatt på alvor. At angsten for at den nære slektningen var døende pluss frustrasjonen over at ambulansen uteble, medførte kjeftbruk av innringer, er fullt forståelig.Frykten var begrunnet;pasienten døde jo! Om livet kunne vært reddet dersom ambulansen hadde kommet med en gang,er trolig!Kan slikt sommel være tillatt? Og hva med at sykebil har blålys og sirene hvis det ikke er for å komme fram fortest mulig?!

    SvarSlett
  13. DET VAR SENT AMBULANSE ALLEREDE ETTER FØRSTE SAMMTALE!!! DE SENDES UT SAMTIDIG SOM SYKEPLEIEREN SNAKKER MED INNRINGER I ALLE TILFELLER... grunnen til at det tok tid var fordi ambulansen blir beordret til å vente fordi situasjonen ikke var klarert på bakgrunn av måten innringer er truende mot AMK på.

    Synd at man ikke forklarer systemet, så alle kan få forstå hvordan det fungerer..

    *oppgitt*

    SvarSlett
  14. fy fæn drittsekker alle sammen: operatøren, ambulansepersonell og politi.... hva var ambulansepersonellet redd for om de gikk inn til den døende dama uten politi til stede?? at de blir sugt?? var de redd at de blir sugt av familien?? derfor la de et menneske dø uten å gjøre jobben sin?

    moralen fra AMK sin side er slik: om dere snakker styggt mot oss, vi rett og slett ikke hjelper dere, vi lar mennesker dø, vi gjør ikke jobben vår før dere snakker pent mot oss... at vi hører en ROLIG OG FINE ORD fra dere som er i panikkangst som har en kjære som kan dø uten hjelp fra oss er MYE VIKTIGERE for oss enn ett menneske liv...

    SvarSlett
  15. Anonym 17:38 og 02:32;

    Det tok svigersønnen til den avdøde 9 sek å begynne med ubehageligheter, selv om AMK spør sine spørsmål for å AVKLARE hva det er som skjer. Dette nekter altså svigersønnen å svare på. Det forsinker hjelpen. Ambulansen blir forsåvidt sendt ut så fort AMK vet hvor den skal, men siden AMK til nå har opplevd turken av en svigersønn som aggresiv og lite samarbeidsvillig blir også politiet rekvirert. Ambulansen kan ikke lengre gå inn først på grunn av denne bøllingen i telefonen.
    At svigersønnen ikke gjør som skikk og bruk er når man ringer AMK, og holder linjen til ambulansen er fremme (Det må hvertfall jeg hver gang jeg ringer ambulansen, for veiledning etc), men kutter linjen, og at de to andre følger samme mønster, kan ha blitt svigermors endelikt.
    Første henvendelse kom 11.31 og første ambulansen var på plass 11.42. Det er tilnærmet 1 henvendelse i minuttet i dette tidsrommet. I aktuelle tidsrom har AMK totalt ca 100 henvendelser, hvorav AMK må skille tulletelefoner og endel sterkt overdrevede hendelser fra faktisk medisinsk hjelp.

    Det er derfor imponerende at ambulansen klarte å være framme ved stedet etter 11 minutter, og er ved pasientens side etter 23 minutter, det faktum er IKKE takket være familien hvertfall. Desverre, man skulle jo tro familien ville sine egne det beste..

    Lederen for alarm og beredskapssentralen kunne jo igår bekrefte at de hadde mottatt drapstrusler pr telefon fra de pårørende og vurderte situasjonen som alvorlig (Husk, det er 6 samtaler vi ikke har fått høre/se).

    Forøvrig, sønnen til den avdøde kan visstnok påskilte seg den beskyttede tittelen "sykepleier". Hvorfor gjorde ikke han da som han er forpliktet, og utførte HLR istedet for å begynne å bråke med politiet når de kom? Er det noen her som bør etteforskes og anklages må det være han, som påstått skal ha utdannelse til å utøve førstehjelp og plikt til å gjøre det når et menneske holder på å dø, men som istedet prioriterer krangling..
    Moren hadde jo vært alvorlig syk i flere år og hadde hatt hjertetrøbbel før, da er hvertfall normalt oppegående mennesker forberedt på at noe slikt kunne skje, man tar forhåndsregler om hva som skal gjøres om personen blir syk etc.

    Men det er som sagt oppegående mennesker, som bryr seg om gamlemor.

    SvarSlett
  16. du som sier at alle er drittsekker burde kanskje se og høre litt mer om etatenes hverdag...
    de får trussler og hat ord mot seg HVER ENESTE DAG...men fortsatt beskytter de oss.

    Oh, du uvitende menneske, du skulle bare visst alt de gjør av gode ting bak kulissene i noen av de mest utakknemmelige yrkene som er.

    så de skal redde liv, selv med livet som innsats?! (noe de faktisk gjør..) Vet du, jeg tror nok det skal mer en 350.000kr i året for det.

    SvarSlett
  17. Takk,"Mandu"!

    Godt at noen ser, eller i allefall har ønske om å se realitetene, selv om all informasjon ikke kan komme ut til media..

    Til alle andre; "husk at alle saker alltid har minst tre versjoner..din,min og sannheten.."

    Lærte vi ingenting av "Sofienbarg-saken"?

    Hvordan media sørget for at folk forhånds dømte hendelsen, men da sannheten kom frem og personellet frikjent for rassisme anklagene (men dels ikke forsømmelse), var det knapt nok en notis?!!

    Nå handler dette riktig nok ikke om rassisme, men media har vært flinke (spesielt Dagbladet, som vanlig) til å lekke en viss type info ut til menigmann.. Ikke glem, vær så snill..

    *oppgitt*

    SvarSlett
  18. Til dere som tror at det ble sendt ut ambulanse etter første samtalte. Det ble det altså IKKE.

    AMK bekrefter at ambulanse ikke ble bestilt før hele 6 minutter etter første loggførte samtale. De begrunner dette med at de var usikker på adressen og situasjonen.

    SvarSlett
  19. "hvorfor gå igang med en krangel som bare kan forsinke hjelpen?"

    På dette tidspunktet er det nok for sent. Damen sluttet å puste for minst 7 minutter siden, og ambulanse er forsatt ikke på vei. Sønnen som er utdanne sykepleier vet at det er for sent, noe han også gir uttrykk for.

    "Hun er død!" sier han til AMK før krangelen bryter ut for fullt.

    SvarSlett
  20. annonym 04.02;
    ja, altså.. den ble sendt med en gang de fikk bekreftet hvor de skulle sende den.. M.a.o, det ble gjort etter prosedyre,ser det ut til.. At pårørende legger på når man spør om hvor og hvorfor, er vel strengt tatt ikke beste måte å få hjelp på om man ønsker det.

    SvarSlett
  21. "Hvorfor gjorde ikke han da som han er forpliktet, og utførte HLR istedet for å begynne å bråke med politiet når de kom?"

    Antagelig fordi politiet kom til stedet først, noe du kan se av bilenes plassering. Som sykepleier vet han også at moren allerede er død, noe han tydelig sier til AMK i det han ankommer Tøyen og flere ganger forteller til politiet - hørbart i publisert videomateriale.

    SvarSlett
  22. "ja, altså.. den ble sendt med en gang de fikk bekreftet hvor de skulle sende den.."

    Nei. AMK hadde hvem, hva og hvor på plass klokken 11:32 i løpet av den første samtalen.

    Hvorfor ambulanse ikke ble bestilt på dette tidspunktet er fortsatt uklart.

    SvarSlett
  23. husk at det fortsatt er stole deler av samtalen som ikke er offentlig... hmmm..lurer på hvorfor familiens advokat ikke vil offentligjøre den?!

    og å annmelde ambulansepersonellet, som kun fulgte "ordre", er jo også helt tragiskt..Man kan ikke gå direkte etter personer om det er systemet man er ute etter å ta. Tror ikke mange er klar over hvilken belastning de får.

    SvarSlett
  24. Har ringt inn en samtale som det der selv,hva disse innringerne ikke skjønte er at selv om operatøren fortsetter å snakke så er ambulansen på vei.Den venter ikke til alle opplysningene er på bordet men starter yttrykningen med en gang.Jeg vet ikke om operatøren sa det til dem,det gjorde de til meg og da var det ikke noe problem.Jeg også kom med ei sleivmelding om at de burde få røva i gir og da fikk jeg beskjed om at alt var iverksatt.Det skjønte tydeligvis ikke denne familien,og da er det jo selvsagt Norge det er noe feil med og ikke dem.8-9samtaler med diverse sug meg sug meg er vel ok i de kulturene og alt er alltid andres feil.

    SvarSlett
  25. veldig bra blogg :)
    det finnes så mange uvitende folk i denne verden..ingen skjønner at helsepersonell har ikke lovt å kommentere slike saker så det blir kun "offerets" versjon framstilt..
    man burde vite litt mer om amk før man utaler seg.. for det første sitter det minimum to personer som mottar en nødanrop,den ene prater med innringer å prøver å få mest mulig info om situasjonen mens den andre eventuelt sender ambulanse.å det ble sendt en ambulanse med en gang men på grunn av trussel å usikkerhet i oppdraget så ønsker ambulansen assistanse av politi..å det er slik man håndterer slike saker..tenk over hvor mange millioner turer å hendelser amk å ambulanser har over hele norges land???
    og de som sitter på amk må filtrere å se ann hver enkelt situasjon
    folk vet ikke halvparten en gang!!
    åja det ambulanse personell som har blitt drept pga usikkre situasjoner..å den som sitter på amk er ansvarlig for livene til personelle på bilene..
    så jaa,et stooort ja..de handlet helt riktig,etter prosedyre.
    det var selfølgelig tragisk at dette skjedde når en gammel dama trengte hjelp,men det kan familien takke seg selv for..
    å det er klart de anklager alle andre,det er en ganske normal sorg reaksjon..men å sverte et hjelpe organ er usmakelig!!!rart at ikke dette skjedde daglig egentlig siden AMK å ambulansepersonell er rasister å inkompitent???tenk litt på det...

    SvarSlett
  26. "hva disse innringerne ikke skjønte er at selv om operatøren fortsetter å snakke så er ambulansen på vei"

    Nei, desverre. Ambulansen ble ikke bestilt før 11:38. Hvorfor som er årsaken til at dette tok så lang tid er noe vi forhåpentligvis får avklart i løpet av tilsynssaken.

    SvarSlett
  27. Dere som mener dere vet alt i denne saken, uten å egentlig ha noen innsikt.. Hva med å se litt av AMK-opperatørenes hverdag?!

    www1.nrk.no/nett-tv/indeks/196852

    SvarSlett